A híres és nevezetes dán életérzés § Meik Wiking: Hygge

március 04, 2017

Egyre ​többször halljuk, hogy Dánia a világ legboldogabb országa. Mi lehet a dánok titka, ami a legboldogabb nemzetté teszi őket? Meik Wiking, a koppenhágai Boldogságkutató Intézet igazgatója többéves munkája során arra jutott, hogy a válasz nem más, mint a hygge. Ezt a kifejezést fordították már a meghittség művészetének, a lélek otthonosságának és a megnyugtató környezet élvezetének is, ám ahhoz, hogy valóban megértsük ennek a különleges életérzésnek a lényegét, néhány kifejezésnél többre lesz szükségünk. Ennek a gyönyörű és inspiráló könyvnek a segítségével lépésről lépésre sajátíthatjuk el a hygge – és általa a boldogság – titkát: megtudhatjuk, milyen szerepet játszanak ebben a fények, a jó ételek, a társas kapcsolatok, a karácsony vagy éppen az öltözködés. A rengeteg érdekes információ és összefüggés melletta a gazdagon illusztrált kötet gyakorlati tanácsokkal (konkrét példákkal, receptekkel, ötletekkel) is szolgál, melyek segítségével bárki könnyedén belecsempészheti a hygge elemeit a mindennapjaiba. ↓↓
Pár hete még teljesen ismeretlen volt számomra a hygge dán szó. Viszont ezzel a könyvvel gyakran találkoztam külföldi bloggereknél, instagrammon is rengeteg fotót találni róla. Gondoltam teszek vele egy próbát, és megismerkedek mélyebben a dán boldogság titkos összetevőivel. Ha elsőre veszed kézbe ezt az apró olvasnivalót, akkor a legszembetűnőbb dolog a kötet igényessége. Látszik, hogy a kiadó ezzel szeretne nagy olvasótábort szeretni, nemcsak a borító szép, hanem a benne lévő fejezetek grafikája is. Ne egy „igazi” olvasnivalóra számíts, mivel a fejezetek külön-külön is értelmesek, tehát nem egy összefüggő cselekményről van szó. Rendben, hogy a külső lélegzetelállító, na de mi a helyzet a belsővel, tartalommal? Az az igazság, hogy az már nem olyan lehengerlő.

„Hygge is about giving your responsible, stressed-out achiever adult a break. Relax. Just for a little while.”

Az első pár oldal igazán megnyerő volt, rengeteg érdekességet tudtam meg nemcsak ennek a szónak az eredetéről, más országokban használatos alakjairól, hanem még a dánokról is olvashattam egy-két érdekes kutatást, amelyet a Boldogságkutató Intézet készített el. Aztán a könyv közepe felé elszaporodtak az ismétlések, kétoldalas képek, és szerintem a felesleges fejezetek. Egyszóval teljesen úgy éreztem, mintha az író csak ki szerette volna tölteni az üres oldalakat, és minél hosszabbra akarta írni a könyvét. De biztosan tudjátok, hogy a felesleges tartalom csak a minőség rovására megy. Sajnos ez jellemezte az olvasmány háromnegyedét, igazán érdemi dolgokat csak az első fejezetekben találtam, ahogy már az előbb is mondtam. Egy idő után már unalmasnak éreztem a gyertyák fontosságának taglalását, amelyet minimum 5 oldalon keresztül részletezett... Az viszont tetszett benne, hogy dán recepteket is olvashattam, bár szerintem a forralt bor nemcsak a dánoknál található meg.

 „We work for earn money. We go to the gym to lose weight. We spend time with people to network and further our careers. What happened to doing something just because it's fun?”

Mit jelent a hygge szó? Szerintem magyarul nincs is rá megfelelő kifejezés, de azért megpróbálom körülírni. A hygge az, amikor otthon ülsz a kedvenc könyveddel a foteledben egy bögre forró tea vagy kakaó társaságában. A hygge az az állapot, amelyben teljesen ellazulsz, nem gondolsz a múltra vagy holnapra, csak teljesen kiélvezed a pillanatot. Mivel mindenki másban találja meg a lelki békét, ezért azt is mondhatjuk, hogy ez az állapot teljesen személyre szabott.
Hogy érdemes-e megvenni és elolvasni ezt a könyvet? Erre nem tudnék választ adni. Én nem ruháznék be újabb költséget ennek a könyvnek a megvásárlására, olyan dolgokat írt le, amelyek szerintem mindenki számára egyértelműek. Ugyanakkor ha nem vettem volna a kezembe ezt az olvasnivalót, akkor nem ismerhettem volna meg ennek a szónak a jelentését és „kultúráját”. Szóval ambivalens érzések kavarognak bennem, viszont egy jó tanácsot adnék a bejegyzés végén: Élvezd ki a mindennapokat, próbáld meg még a legrosszabb alkalmakat is átalakítani hygge hangulatúvá! 
A borító: 100%
A cselekmány: 65%
A szókincs: 75% (-25% a sok szóismétlés miatt)
A karakterek:-
Összesen: 80%

You Might Also Like

0 megjegyzés

Legolvasottabb bejegyzések

A blog rendszeres olvasói

Facebook oldal