Ki is volt a csodálatos Narnia világának megalkotója? § Alister MacGrath: Ebéd C. S. Lewisszal

január 28, 2017

Alister McGrath könyvével egy meghívást nyújt át nekünk: üljünk le együtt, hármasban C. S. Lewisszal, és beszélgessünk az élet nagy kérdéseiről, dilemmáiról egy közös ebéd mellett. Fedezzük fel, miként vélekedett Lewis barátságról, mennyről, a hit mellett szóló érvekről, a történetmesélés erejéről, s még számos kérdésről!
Óvodás koromban találkoztam először Narnia csodálatos világával, amikor a mozik bemutatták az Oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény c. második részt a sorozatból. Már gyermekként is teljesen hatalmába kerített az igazi narniai hangulat, alig vártam, hogy a további részeket is megfilmesítsék. Aztán mikor nagyobb lettem, akkor sorra kerítettem egy jó könyvmolyhoz híven a könyvsorozatot is. Nagyon lelkes voltam, hiszen hét (!) részen keresztül barangolhattam a varázslatos erdőkben, tájakon, és nyomon követhettem a négy testvérpár kalandjait, akik a történet végére felnőtté váltak.

Talán már több bejegyzésben is kifejtettem, hogy miért is nőtt a szívemhez annyira Narnia, viszont itt is szeretném megemlíteni. C. S. Lewis olyan világot tár elénk, amelyet teljesen reálisnak, valóságosnak tartok. Akiknek volt szerencséjük a regényekhez, azok most biztosan döbbenettől tágra nyitott szemmel néznek rám (illetve csak a soraimra), hogy hogyan is létezhetnének beszélő állatok, faunok és társaik? Jó, rendben, nyílván ezek a teremtények sajnos csak a képzeletünk szüleményei, viszont gondoljunk bele, nem lenne fantasztikusan jó az, ha egy szekrényen keresztül egy teljesen más világba tudnánk eljutni, amelyről mindig is álmodoztunk egy fárasztó nap vagy hét után?
A másik dolog, ami még nagyon tetszik a sorozatban, az az, hogy Lewis a keresztény elemeket annyira ügyesen felhasználja, beleszövi a történetbe, hogy még felnőttek is élvezik az olvasást, nemcsak a gyerekek. Aki jártas az egyházi szimbólumokban, annak Narnia világa igazi kincsesláda!

Na de ki is volt C. S. Lewis, aki még ma is az egyik legolvasottabb író a világon? Mit dolgozott, mi volt a hobbija, illetve mi inspirálta arra, hogy jobbnál jobb regények szülessenek a keze által? Lewis egy egyetemi professzor volt, aki fiatalként megrögzött ateista volt. Az életében olyan fordulatok, illetve emberek jelentek meg, amelyek nem lehettek a véletlen történései, tehát logikusabb volt neki elfogadnia a hitet, mint tagadni azt. Ez azért is érdekes, mert több szerettét is elveszítette és a magányt nem a dühbe fojtotta, hanem megpróbált kilábalni belőle, méghozzá Isten segítségével. Így születtek meg később a kereszténységhez köthető könyvei, és persze maga a Narnia sorozat. Nem szeretném az egész élettörténetét elmesélni, hiszen egyrészt, akkor ez egy elég hosszú bejegyzés lenne, másrészt pedig az Ebéd C. S. Lewisszal c. regény nem nagyon tartalmazna újdonságokat.

Az íróról és főművéről már meséltem, viszont magáról a könyvről, amelyről ennek az értékelésnek is szólnia kellene, még nem ejtettem sok szót. Abban hitben éltem, hogy egy jó kis könnyű olvasmányt fogok a kezembe. Nem volt rossz olvasmány, de azért könnyűnek egyáltalán nem mondanám. Minden egyes fejezet egy-egy "ebédként" funkcionált amelyet az íróval tölthettem el. A fejezetekben egy-egy olyan téma volt kifejtve, amely kapcsolódik valahogyan Lewis életéhez. Ezt mind nagyon jó ötletnek tartom, csak a kivitelezéssel van gondom. Sajnos nem egy párbeszédes könnyedségű regényt olvastam, inkább értekezések voltak benne összegyűjtve, amelyek lehet, hogy azoknak érdekes lesz, akik az íróról tanulnak bővebben egyetemeken, iskolákban, viszont számomra egy idő után unalmassá váltak a "tudós nyelven" megfogalmazott érdekességek. Az író is többször ismételte önmagát, oldalanként mindig felbukkant egy-egy ugyanolyan gondolat. Úgyhogy nem nagyon vagyok kibékülve ezzel a könyvvel, sokkal jobban is fel lehetett volna dolgozni C. S. Lewis történetét, világszemléletét.
A borító: 100%
A cselekmény: 65%
A karakterek: -
A szókincs: 70%
Összesen: 78.3%

You Might Also Like

0 megjegyzés

Legolvasottabb bejegyzések

A blog rendszeres olvasói

Facebook oldal